Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym.
Jedynie bez piękna się nie obejdzie, gdyż bez piękna nie warto będzie żyć na świecie! W tym cała tajemnica, w tym cała rzecz! Nawet nauka bez piękna nie utrzyma się ani na chwilę – czy rozumiecie to wy, którzy się śmiejecie? Nauka obróci się w chamstwo! Prochu nie wymyślicie! Nie ustąpię wam!
Dialektyka: przewidzieć, że dom się spali, po czym rozlać benzynę koło pieca. Dom się pali, moje przewidywania są spełnione. Dialektyka: przewidzieć, że twórczość artystyczna niezgodna z socjalistycznym realizmem będzie bez wartości, po czym umieścić artystę w warunkach, w których taka twórczość jest bez wartości. Przewidywania są spełnione.
Jeżeli na wsi jest nauczyciel, miejsce pod drzewem służy za klasę szkolną. Rano ściągają tu dzieci z całej wsi. Nie ma klas ni granic wieku, kto chce przychodzić - przychodzi.
Matematycy to nie naukowcy, lecz artyści. Poza tą naprawdę podstawową matematyką jak arytmetyka czy algebra na poziomie szkoły średniej, wszystkie symbole, wzory i wyrazy używane przez matematyków tak naprawdę nie mają żadnego znaczenia. Cała struktura czystej matematyki to gigantyczny szwindel, zwykła gra i głupawy żart. Można spytać: „Czy nie ma żadnych buntowników, którzy chcieliby to ujawnić”? Oczywiście, że są. Ale fakty są tak niesamowite, że nikt nie traktuje ich poważnie, dlatego tajemnica ma się dobrze.
Kiedy mówię o rozsądku lub racjonalizmie, mam na myśli jedynie przekonanie, że możemy się uczyć poprzez krytykę naszych błędów i pomyłek, zwłaszcza krytykę od innych, a ostatecznie także poprzez samokrytykę.
Teorie zamieniają się w ideologie, nawet w fizyce i biologii. Ktoś, kto zaatakuje panującą modę, będzie wyrzucony poza nawias i nie dostanie już ani grosza.