Buntownikiem jest ten, kto nie przeciwstawia się społeczeństwu, kto rozumie całą jego grę i po prostu wychodzi z niej. Ono staje się mu obojętne. Nie jest przeciw niemu. I to jest piękno buntu: wolność. Rewolucjonista nie jest wolny, bo ciągle z czymś walczy - jak może być wolny? Ciągle przeciwstawia się czemuś. Jak działając przeciw czemuś, może być wolny?
Wszystkie pragnienia cię wiążą; wolność nie jest wyjątkiem z tej prostej przyczyny, że wszystkie pragnienia żyją w przyszłości.
Dopóki nie masz pozytywnego celu, twoja wolność "od" nie ma znaczenia. Powinienieś mieć też jasną świadomość tego, o co walczysz: co jest celem twojej wolności?
W świecie wewnętrznym, w wewnętrznym królestwie możesz być całkowicie wolna. A wtedy nie będziesz się czuła smutna i zbuntowana; nie ma potrzeby. Zrozum, że zewnętrzna współzależność jest koniecznością, jest nieunikniona; nic można z tym zrobić. To część prawdziwego stanu rzeczy. Zaakceptuj to. Kiedy nic nie można z tym zrobić, jedynym wyjściem jest akceptacja. Zaakceptuj to z radością, nie z rezygnacją. Zaakceptuj to! To nasz wszechświat; jesteśmy jego częścią. Nie jesteśmy wyspami, jesteśmy częścią całego kontynentu. Nie jesteśmy ego.
Wolność daje ci tylko okazję; nie jest celem sama w sobie. Daje ci po prostu możliwość robienia tego, co chcesz. Jesteś wolny i czujesz się smutny, bo jeszcze nie wykorzystałeś tej okazji.
[...] jedyną rzeczą, o jakiej należy stale pamiętać, jest pamiętanie o sobie. Nie należy zapominać o sobie. I zawsze poruszaj się z samego centrum siebie. Niech działanie płynie stamtąd, z twojego centrum istnienia, a cokolwiek zrobisz, będzie prawe.
Człowiek jest rozdarty, ponieważ przywiązany jest do swojego więzienia, a jego najgłębszą tęsknotą jest wolność. Jest wewnętrznie poróżniony.
[...] przez najlepszą część życia człowiek jest niszczony przez autorytarne osoby w szkołach, na uczelniach, na uniwersytetach.
Żeby być całkowicie wolnym, trzeba być całkowicie świadomym, ponieważ nasza niewola zakorzeniona jest w naszej nieświadomości; nie pochodzi z zewnątrz.
Urzędnicy cieszą się, że mają dużo teczek; dzięki nim są wielcy, specjalni. Mają władzę nad tak wieloma ludźmi; uważają, że w tych wszystkich teczkach zawarta jest ich władza nad ludźmi.
Możesz poszukiwać radości, ale jej nie znajdziesz, ponieważ radości nie otrzymuje się tam, na zewnątrz (...); to wizja, która rozwija się w tobie.
To jest moje życie i muszę nim żyć, mam wszelkie prawo, żeby przeżywać je na własny sposób.
Upadniesz wiele razy. Nie ma w tym nic złego. Wstań znowu i naucz się nie upadać. Bądź bardziej uważny. Będziesz popełniał błędy, ale nie popełniaj tego samego błędu jeszcze raz. Tak stajesz się mądry.
Im bardziej jesteś oddzielony - im jaśniej rozumiesz, że jesteś sam, że ona jest sama - tym większa jest możliwość wielkiego spotkania dwóch samotności, dwóch czystości, dwóch jednostek.
Ewolucja jest nieodłączna od natury człowieka, jest samą jego duszą. Ci, którzy uważają za rzecz oczywistą, że są tacy, jacy są, pozostają niespełnieni; ci, którzy sądzą, że urodzili się bez braków pozostają nierozwinięci.
Wolność to po prostu sposobność do znalezienia definicji siebie, prawdziwej, autentycznej indywidualności i radość z czynienia świata wokół siebie nieco lepszym i piękniejszym.